مدرسه تابستانی کسب و کار شریف در دوره سوم برگزاری خود با توجه به هدف استفاده بهینه از اوقات فراغت دانش آموزان، حدود ۴۰۰۰ دانش آموز در استان های محروم کشور (کرمان، سیستان و بلوچستان و ..) را انتخاب کرده و در طی سه مرحله برای آنها محتوای آموزشی و پرورشی به شرح زیر اجرا کرد.

مراحل اجرایی مدرسه به شرح ذیل است:

  1. طراحي نهایی مدرسه با بهره گيری از تجارب قبلی
  2. تهیه کتاب و بسته های آموزشی مورد نیاز
  3. انتخاب اساتید مورد وثوق درهر استان
  4. برگزاري دوره ی آموزشی و هماهنگ سازی اساتید و مدرسین در تهران (آشنایی دقیق ایشان با طرح مدرسه تابستانی کارآفرینی و مراحل آن)
  5. انتخاب شهرهای منتخب در هر استان.
  6. طراحی سیستم انتخاب و گزینش در هر مرحله به صورت مجزا برای ورودی فازهای سه¬گانه
  7. فراخوان و انتخاب ۴۰۰۰ نفر از دانش آموزان در مقطع متوسطه.
  8. افتتاحیه و برگزاری فاز اول مدرسه تابستانی کارآفرینی برای ۴۰۰۰ دانش آموز منتخب در شهر های منتخب استان های محروم کشور، به مدت ۷۰ ساعت؛ شامل ۵۰ ساعت آموزش حضوری و ۲۰ ساعت آموزش مجازی درطول یک ماه
  9. ارزیابی و گزینش ۱۰۰۰ نفر از بین دانش آموزان برای ورود به فاز دوم مدرسه
  10. برگزاری فاز دوم مدرسه کارآفرینی برای ۱۰۰۰ دانش آموز به مدت ۷۰ ساعت شامل ۵۰ ساعت آموزش حضوری و ۲۰ ساعت آموزش مجازی، درطول یک¬ماه

  1. ارزیابی و گزینش ۲۵۰ نفر از بین دانش آموزان برای ورود به فاز سوم مدرسه
  2. برگزاری فاز سوم مدرسه کارآفرینی برای ۲۵۰ دانش آموز در مرکز استان به مدت ۷۰ ساعت شامل ۵۰ ساعت آموزش حضوری و ۲۰ ساعت آموزش مجازی، درطول یک¬ماه
  3. عضویت کلیه دانش آموزان در باشگاه کارآفرینان نوجوان و استمرار آموزش و مشاوره به ایشان به صورت مجازی و ارائه ی برنامه خاص پرورشی و آموزشی برای ۲۵۰ نفر شرکت کننده فاز سوم
  4. مستند سازی دوره جهت ارائه به وزارت آموزش و پرورش و امکان انتقال این تجربه برای سالهای بعد
  5. اصلاح کتب و بسته ی آموزشی پس از دریافت بازخوردهای اجرایی

جزئيات برنامه پرورشی-آموزشی مدرسه تابستانی کارآفرینی

این دوره شامل ۲۱۰ ساعت آموزشی بود که در سه فاز در تابستان ۹۶ برگزار گردید. هر فاز حدود ۷۰ ساعت آموزشی را در طول یک ماه،  در برگرفت، که ۵۰ ساعت آموزشی آن به صورت حضوری و مابقی به صورت مجازی به ایشان ارائه شد. این برنامه در خلال حدود یک ماه، هر هفته ۲- ۳روز و هر روز حدود ۸ ساعت بود.

    فاز اول: “آغاز”

۴,۰۰۰ دانش آموز در شهرهای متخب از استان های محروم کشور

–   خلاقیت و نوآوری

–   مبانی کارآفرینی

–    ایده و فرصت

–    کار تیمی و تیم سازی

–    برنامه ریزی شخصی

   فاز دوم: “پرواز”

۱,۰۰۰ دانش آموز در شهرهای متخب از استان های محروم کشور

–   مهارتهای ارتباطی

–   فن بیان و آداب سخنرانی

–   ایده کسب و کار

–   شم تجاری و مدل کسب و کار

–   مستند سازی

–   تفکر طراحی

–    آشنایی با رشته ها و مشاغل

–    آشنایی با دنیای دیجیتال و فضای آینده

فاز سوم: “فراز”

۲۵۰ دانش آموز در مرکز استان

– طرح کامل کسب و کار

– مباحث مالی و حسابداری

– آشنایی با بازار و بازاریابی

– تفکر سیستمی

– رهبری

– تجارت الکترونیک

– شبیه سازی کسب و کار

– فنون مذاکره و متقاعد سازی

محتوای مدرسه تابستانی را در یک نگاه کلی در موارد زیر می توان خلاصه کرد:

  • افتتاحیه و ارائه‌ی تصویری کلی از دوره به شرکت‌کنندگان
  • معارفه جهت آشنایی بیشتر شرکت‌کنندگان با یکدیگر و اساتید و تسهیل‌گران دوره و آموزش مهارت‌هایی چون تیم سازی، تعمیق خلاقیت و …
  • برگزاري کارگاه های موازي پرورشی-آموزشی در ساعت ها و پنل های مختلف توسط اساتید و مربیان
  • تمرینات و مسابقه ها ( از جمله: بازی‌های تیمی، مسابقات سخنرانی، جذب و متقاعد سازی سرمایه گذار)

کار تیمی روی ایده و نوشتن طرح تجاری آن، زير نظر مربیان

  • دیدار با کارآفرینان برجسته‌ی کشور و بررسی زندگینامه و منش کارآفرینان
  • تست‌های مختلف شخصیت شناسی، خلاقیت و … به همراه تحلیل کاربردی آن
  • بازارچه‌های فروش و شبیه‌سازی‌های کسب و کار
  • ورزش و تفریح
  • ارزیابی مهارت‌های آموخته شده در پایان هر فاز و گزینش برترین ها برای ورود به فاز بعدی
  • پیوستن به باشگاه کارآفرینان جوان شریف جهت ارتباط نزدیک و مدوام با اساتید و تسهیل‌گران