«مدرسه کسبوکار دانشگاه صنعتی شریف»، در تابستان ۱۳۹۳، توسط دفتر خلاقیت و گسترش کارآفرینی به وجود آمد تا باشد که گامی بلند در جهت توانمند ساختن دانشآموزان و دانشآموختگان این کشور بردارد. توانمندسازی به مهارتهایی که جایشان همواره در سیستم آموزشی کشور خالی بوده است. مهارتهایی چون خلاقیت و نگرش خلاقانه، برنامهریزی شخصی، تفکر انتقادی و تفکر سیستمی، مهارتهای ارتباطی ، آفرینش کسب و کارهای نوآورانه، کار تیمی، و ….
در مرداد ۹۳، دورهی تابستانی مدرسه کسبوکار شریف به عنوان پایلوت اولیه، با جمعی ۷۰ نفره از دانشآموزان و دانشجویانی که چندین مرحله مصاحبه را پشت سر گذاشته بودند، آغاز به کار نمود. این شرکتکنندگان در ابتدای کار در فرایندی بازیگونه، به تیمهایی ۵-۴ تقسیم شدند که در این تیمها، تا پایان دوره دوشاوش هم آموختند، تمرین کردند و به چالش مسابقات متنوع کشیده شدند. مباحث نظری و عملی نظیر خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی، نحوه تفکر (انتقادی، سیستمی و تفکر طراحی)، برنامهریزی، طرح تجاری، مدل کسب و کار، اصول تجارت الکترونیک، مباحث مالی و حسابداری، مذاکره و فنون ارتباطات، رهبری اصیل و اصول شخصیت شناسی، توسط بهترین اساتید هر حوزه برای بچهها به زبانی ساده و اجرایی ارائه شد. فرایند آموزش با فراگیری اصول تئوری پایان نپذیرفت، بلکه ساعتها به صورت تیمی و در کنار مربیهای ماهر، در کارگاههای عملی تمرین شد. آموختهها در حین بازیهای تیمی و خلاقانه در ذهن بچهها ثبت گردید و در خلال مسابقههای پر هیجان محک خورد. در این مسیر دانشآموزان و دانشجویان از تجارب کارآفرینان برتر کشور استفاده کرده و کار در دنیای واقعی را، خود در جشنوارههای فروش تجربه کردند. دوره اما با اختتامیه فاز تابستانی در شهریور ماه به اتمام نرسید، بلکه بچهها به صورت ماهانه و یا یک هفته در میان، با شرکت در برنامههایی مانند اردوی رصد و یا سخنرانی اساتید برجستهی ایرانی خارج از کشور و یا جشنوارهی فروش برج میلاد و … باز مروری بر آموختههای تابستانیاشان کردند.
فاز بعدی مدرسه در نیمهی دوم فروردین ۱۳۹۴، به صورت يك برنامهي ۶ روزه نوروزي با محوريت مباحث خلاقيت و نوآوري، تفكر عميق، كار تيمي و برنامهريزي شخصي، آغاز گشته و سپس با نشستها و كارگاههاي هفتگي حول موضوعات رهبري و تأثيرگذاري، مهارتهاي ارتباطي، فضاي كسب و كار الكترونيك، مدلهاي كسب و كار، مذاكره و مباحث مالي و حسابداري تا نيمهي تابستان، ادامه یافت. با توجه به سن شرکت کنندگان و متناسب با فضاي نوروزي، آموزش در محيطی شاد و دوستانه، ورزشي، علمي و جستجوگرانه و با تأکید بر روشهای غیرمستقیم، مانند بازيهاي خلاقيت و كسب و كار، بازيهاي تيمي، آشنايي با بزرگان هر حوزه، برگزاری مسابقات، شركت در شبيهسازيهاي مجازي و طرح سوال و واداشتن به تفكر بخصوص با كمك و ارتباط با تسهيلگر اختصاص یافته به هر تیم ۴ یا ۵ نفره انجام گرفت.
نظرات تعدادی از دانش جویان و دانش آموزان دوره اول درباره مدرسه
شايان فلاح،در حال تحصيل در مقطع كارشناسي رشته ي مهندسي و علم مواد در دانشگاه صنعتي شريف
واژه هاي مدريت ،اقتصاد،كار آفريني،خلاقيت و نو آوري هميشه واژه هايي بودند كه علاقه داشتم بيشتر راجع به آن ها بدونم، خواندن يك بار متن معرفي مدرسه ي كسب و كار شريف كه به طرز عجيبي از وجودش با خبر شده بودم،كافي بود تا در اينجا ثبت نام كنم و مطمءن بشوم كه دقيقا همان جايي است كه هميشه مي خواستم.به نظرم تغييري كه در من ايجاد شد چيزي فرا تر از اين هست كه با كلمات بتوان گفت. الان از يك زاويه ي ديگر به زندگي نگاه مي كنم،طرز فكرم تغيير كرده، شخصيت خودم را به بهترين شكل شناختم و واقعا مسير و راه زندگي آينده ي خودم را تشخيص دادم و فكر نمي كنم چيزي بهتر از اين براي يك دانشجوي سال اول دانشگاه مهم تر و مفيد تر باشد. تشكر
مرتضی حاذق .. کارشناسی ارشد فیزیولوژی کاربردی
تحولی عمیق…واژه ای که شاید هیچوقت فکر نمیکردم تو یه دوره ۱۲ روزه رخ بده … شاید برا خیلیا هدف کار افرین شدن بود ولی من بعد از زوز اول فهمیدم با وجود دکتر فیض بخش میشه یه آدم متفاوت بود نه فقط یه کارآفرین… هیچوقت سال ۹۳ از یادم نمیره چون بهترین تصمیم زندگیم و تا اون موقع گرفتم و تو دوره مدرسه تابستانی شرکت کردم و از همه مهمتر این بود که یاد گرفتم چجوری از تک تک لحظات زندگیم درست استفتده کنم تا بتونم ادم متفاوتی باشم هم برای خوذم و هم برای جامعه …
پی نوشت:این دوره انقدر برا من خوب بوده که نمیشه تو ۲٫۳ خط بطور خلاصه توضیح داد ممنون که باعث رشد و پیشرفتم شدید….
حسین صادقی
روزی که داشتم در خصوص این دوره تحقیق می کردم ازاقای دکتر فیض بخش سوال کردم برای من با سن۳۳ سال با سابقه کاری پیمانکاری ۱۰ ساله،متاهل ودارای ۳فرزند این کلاس چقدر برام مفید میتونه باشه ایشون با دست یه بازه ۳۰ سانتی متری رو اشاره کردند بازمن سوال کردم که در مقایسه با چی؟ ایشون گفتند در مقایسه با قدتت.واقعا برای منی که از ۵ سالگی کار کرده بودم با روزی ۱۰ تومن تا الانی که گاهی اوقات ۳۰ تا کارگر داشتم این دوره تغییرات شگرفی در تفکرات ،آگاهی وسطح توقعاتم ایجاد کرد با زهم با پذیرفتن این حقیر به جمع صمیمی وجونشون ممنونم
سینا موحدی نژاد
سینا موحدی نژاد هستم ۲۶ساله به شغل فروش و صادرات کاشی مشغول میباشم،پیشرفت در شغلم ورسیدن به جاهای خوبی را میخواهم ودر این راه تلاش میکنم.
در مورد مدرسه تابستانی،برای من که تحصیلات دانشگاهی ندارم،تجربه خیلی خوبی بود مخصوصا با استاد عزیز آقای دکتر فیض بخش
سيد هاشم زرين كيا دانشجوى كارشناسى مهندسى صنايع
مطمئنا اين دوره تابستان مدرسه ى كسب و كار انقدر ارزش داشت كه من هفته اى سه بار هر بار چهارصد كيلومتر رو طى كنم و به خاطر اين كه تو اين كلاسا شركت كنم از خيلى چيزا بزنم نتيجشم هم شد تغيير ديدم به زندگى و پيدا كردن سرنخ هاى بزرگ
صدرا شمس
فصلي كه هيچوقت آنرا فراموش نخواهم كرد
فصلي كه باعث تحولي عميق در زندگي من شد.
فصلي كه ديدگاه من را نسبت به زندگي عوض كرد.
مدرسه كسب و كار شريف توانست اعتماد به نفس من را به عنوان يك پسر ١٦ ساله بالا ببرد و از من صدراي جديدي بسازد. من از اول تابستان به اين فكر بودم كه چگونه از تابستان ٩٣ به بهترين نحو استفاده كنم و با اطمينان ميگم كه بهترين راه را انتخاب كردم.
من در اين تابستان با كساني از نزديك آشنا شدم كه شايد قبلا فقط اسمشان را شنيده بودم.
كساني كه ميتوانند به تنهايي كره ي زمين را تكان دهند.
عموما در خيلي از جوامع مردم به عنوان جزيره خيلي خوب عمل ميكنند اما در غالب مجمع الجزاير عملكرد ضعيفي دارند مدرسه كسب و كار توانست اين مشكل را براي من حل كند و كار گروهي صحيح را به ما بياموزد.
به عنوان عضو كوچكي از اين مجموعه از تمامي دست اندر كاران تشكر ميكنم و دست اساتيدم را از راه دور ميفشارم.
با آرزوي بهترين ها.
سورین شیخزاده
خیلی شک داشتم که ثبت نام کنم یا نه و حالا چه خوشحالم که بر تردیدم غلبه کردم. کشف و پرورش تواناییهایم، آشنایی با دانشجویانی با زمینههای تحصیلی گوناگون، مشاوره با اساتید مجرب در حوزههای مختلف، دیدار با کارآفرینانی که امید مشق هر روزشان بود و تمرین درسهای جدیدی که افقهای تازهای در پیش چشمانم میگشود، دستاوردهای من از دورهی تابستانی مدرسهی کسب و کار شریف بود.