تیزر تبلیغاتی چیست؟ | مراحل ساخت تیزر تبلیغاتی

همه چیز درباره تیزر تبلیغاتی و مراحل ساخت آن

ساخت تیزر تبلیغاتی، درست مثل ساختن یک قطعه موسیقی است؛ درست مثل سمفونی شماره ۵ بتهوون، که چهار ضرب ابتدایی ویالون‌سل، شما را مجبور می‌کند که تا انتهای این قطعه موسیقی را گوش دهید و به هر شکلی هم که شده، ماجراجویی نوازنده را در دل این نت‌ها و ملودی‌ها، دنبال کنید.

خوشبختانه در ساخت تیزر تبلیغاتی، علاوه بر این نت‌ها و ملودی‌ها، یک برتری دیگری در مقایسه با قطعه موسیقی دارید و آن هم استفاده از تصاویر متحرک است. بهتر است تعارف‌ها را کنار بگذاریم و کمی مستقیم‌ به مساله اصلی یعنی ساختن یک تیزر مناسب برای به دست آوردن بهترین نتایج ممکن بپردازیم.

در این مقاله از آژانس ویدیو مارکتینگ ویدو، نگاه جزئی‌تری به ساختن یک تیزر تبلیغاتی مناسب می‌پردازیم که بتوانید با چارچوب مناسب ساخت یک تیزر تبلیغاتی، آشنایی بیشتری داشته باشید.

 

 

 

 

تیزر تبلیغاتی چیست؟

همچنین بخوانید: صفر تا صد تولید محتوای ویدیویی

مراحل اولیه ساخت تیزر تبلیغاتی

ساخت یک تیزر تبلیغاتی در ۹۹ درصد اوقات از دو حالت مختلف شروع می‌شود؛ حالت اول زمانی است که شما یک مشتری دارید که به شما سفارش ساخت یک تیزر تبلیغاتی می‌دهد و حالا باید ایده‌هایتان را روی برد بیاورید تا به ایده نهایی برسید.

یکی دیگر از حالت‌ها، این است که در یک روز معمولی، در حال انجام هر کار بی‌ربطی، یک ایده به ذهن شما می‌رسد که به طور مثال، این ایده اتفاقی برای یک تیزر تبلیغاتی مربوط به یک برند «نوشیدنی انرژی‌زا» بسیار مناسب است.

در این حالت، مجددا شما ایده‌ را روی برد می‌نویسید، آن را با استفاده از سناریوهای مختلف پر می‌کنید تا بتوانید به یک ایده و شمای نهایی برسید. البته ممکن است که تا خروجی نهایی، این ایده‌ دستخوش تغییرات زیادی شود اما در اکثر اوقات، آن ایده اتفاقی اولیه، فرم و ظاهر خود را حفظ می‌کند.

اما بعد از به دست آوردن ایده، کار شما تازه شروع می‌شود؛ تیزرسازی مثل یک ساختمان هزار طبقه است که هر طبقه آن، با دیگری متفاوت است و زندگی کردن در هر طبقه، چالش‌های مختلف خودش را به همراه دارد.

اما طبقه بعدی چیست؟

ماجراجویی در قالب تیزر تبلیغاتی

ایده ابتدایی، در حقیقت آن درون‌مایه‌ای است که در تمام مدت ساخت تیزر در ذهن شما نقش بسته است و اگر به معنای واقعی کلمه به ایده خود اعتماد و اعتقاد داشته باشید، تمام دیگر بخش‌های تیزر خود را حول محور آن ایده ابتدایی می‌چینید.

اما چینش بقیه موارد هم باید به بهترین شکل ممکن صورت بگیرد؛ اگر ایده شما، خاص‌ترین و بهترین ایده در تمام دنیای ویدیومارکتینگ هم باشد، باز هم نیاز دارید که بقیه موارد را به درستی پیش ببرید؛ چون غیر از این، ایده شما با نهایت سرعت به سطل زباله پرتا می‌شود.

حالا که بهترین و خاص‌ترین ایده دنیا را در مشت خود دارید، وقت آن رسیده است که به آن خاک، آب و نور برسانید تا بعد از چالش‌های مختلف، میوه خوشمزه آن را برداشت کنید. شما حالا وارد یک ماجراجویی شده‌اید که به این راحتی‌ها شما را رها نمی‌کند.

مراحل ساخت تیزر تبلیغاتی

«قلاب» را آماده کنید؛ وقت ماهی‌گیری است!

تصور کنید که قصد دارید، یکی از بزرگ‌ترین، خوشمزه‌ترین و البته گران‌قیمت‌ترین ماهی‌های ممکن را صید کنید اما چوب ماهی‌گیری شما، یک چوب بسیار قدیمی، کم‌توان و بی‌ارزش است که روی قلاب آن به جای یک طعمه وسوسه‌انگیز، یک تکه سنگ قرار گرفته.

مشخصا شما نمی‌توانید آن ماهی را صید کنید؛ ماهی‌ها از دور نگاهی به قلاب شما می‌اندازند و متوجه می‌شوند که دوست ندارند هیچ‌گونه درگیری با این قلاب زشت و زننده داشته باشند و از همان دور، راهشان را کج می‌کنند.

اما اگر قلاب شما جذاب و براق باشد، ماهی‌های ریز و درشت از فرسنگ‌ها چشمشان به آن خیره شده و کم کم به سمت آن می‌آیند تا بتوانند سراغ مرحله کنکاش آن طعمه بروند که در حقیقت هدف بعدی شماست.

چند ثانیه اول تیزر تبلیغاتی شما در حقیقت همان «قلاب» خیالی است؛ اگر نتوانید در چند ثانیه اول مخاطب را به اثرتان مجذوب کنید، به همین راحتی یک مشتری احتمالی را برای برند مدنظر خود از دست داده‌اید.

البته این موضوع را باید در نظر داشته باشید که قلاب همیشه کاربرد ندارد. برای برندهای بزرگی مثل «اپل» که در زمینه تیزرسازی در اوج بازی خود قرار دارند، آن‌ها توجه خیلی زیادی به «قلاب» نمی‌کنند و سعی می‌کنند که اکثر تمرکز خود را روی تصویرسازی زیباتر ببرند که این موضوع را کمی جلوتر در مقاله هم بررسی خواهیم کرد.

اما حتی با این وجود و حتی اگر نخواهید یک قلاب خارق‌العاده بسازید هم باید توجه داشته باشید که چند ثانیه اول تیزر شما بسیار حائزاهمیت است و باید یک ویژگی منحصر به فردی داشته باشد که تکرار شدن آن در طول مدت تیزر تبلیغاتی شما الزامی نیست.

این چند ثانیه ابتدایی می‌تواند قرار دادن یک تابع‌شکنی عجیب، یک سوال خیلی مهم، نیازسازی برای کاربر، یک جلوه بصری چشم‌گیر و … باشد؛ اما این چند ثانیه باید توانایی درگیر کردن احساسات بیننده با تیزرتان را داشته باشد. 

اگر می‌خواهید بهترین مثال‌های ممکن در این زمینه را ببینید، توصیه می‌کنم که حتما نگاهی به تیزرهای کوتاه SuperBowl بیندازید؛ سوپربل در حقیقت یکی از فستیوال‌‌های ورزشی در آمریکا است که بزرگ‌ترین برندهای دنیا، در آن یک تیزر معمولا ۳۰ ثانیه‌ای پخش می‌کنند.

پس حتما در نظر داشته باشید، قلاب (Hook) یا همان چند ثانیه اول در ساخت تیزر تبلیغاتی بسیار حائزاهمیت است و باید با ظرافت تمام ساخته شود. اما قدم بعدی چیست؟ حالا که قلاب مناسب را پیدا کرده‌اید، باید چه کاری انجام دهید؟

گام به گام ساخت تیزر تبلیغاتی

برای خرید بستنی، لازم نیست به بازار بروید

تیزر تبلیغاتی، هر چقدر کوتاه‌تر باشد، بهتر می‌تواند منظور خود را به شما برساند. به همین خاطر است که خیلی از برندهای بزرگ، سراغ استفاده از مدل تبلیغاتی پخش تبلیغات قبل از پخش شدن ویدیوهای یوتیوب رفته‌اند.

بعد از این که قلاب خود را پیدا کردید، نوبت به آن رسیده است که سناریوی خود را بنویسید؛ البته بخشی از پیدا کردن قلاب و نوشتن سناریو به همان ایده ابتدایی شما باز می‌گردد. مثلا تصور کنید که قرار است برای یک گوشی هوشمند جدید تیزر بسازید.

لازم نیست که در یک تیزر کوتاه، هر اطلاعاتی که راجع به آن وجود دارد را قرار بدهید؛ برای فروختن یک بستنی، ساختن یک سوپرمارکت هم کافی است و لازم نیست که یک بازار بزرگ و شلوغ بسازید.

سراغ مواردی بروید که می‌دانید، نیاز خیلی‌ها را برطرف می‌کند؛ مثلا سراغ دوربین اصلی این گوشی هوشمند بروید که اکثر اوقات فاکتور اصلی خیلی‌ها برای خرید یک گوشی هوشمند محسوب می‌شود؛ یا سراغ تجربه گیمینگ آن بروید که مجددا از فاکتورهای مهم حین خرید یک گوشی هوشمند است.

هر چقدر که بخواهید اطلاعات بیشتری را در تیزر خود قرار دهید، مجبور هستید که مدت زمان تیزر خود را بیشتر کنید و ارتباط مستقیمی میان Average View Duration و مدت زمان کل تیزر شما وجود دارد. هر چقدر مدت زمان تیزر شما بیشتر باشد، AVD هم کاهش پیدا می‌کند. اما AVD چیست؟

مفهوم AVD در حقیقت مدت زمان میانگینی است که تیزر تبلیغاتی شما دیده می‌شود؛ به عنوان مثال، AVD شما از ۱۰۰ درصد، ۵۰ درصد است که این یعنی تیزر فرضی ۳۰ ثانیه‌ای شما، به طور میانگین ۱۵ ثانیه توسط بیننده‌ها دیده شده و نیمه دوم تیزر شما به طور میانگین به چشم خیلی از کاربرها نخورده.

پس مدت زمان کوتاه تیزر شما، فاکتور مهمی برای تاثیرگذاری روی مخاطب‌های شما است؛‌ سعی کنید که چند المان برنده را پیدا کنید و در مستقیم‌ اما خلاقانه‌ترین حالت ممکن، آن را در تیزر تبلیغاتی خود قرار دهید.

تکنیک‌های ساخت تیزر تبلیغاتی

المان برنده را پیدا کنید

المان برنده موضوع مهمی است که از ابتدا تا انتهای تیزر تبلیغاتی شما،‌ تاثیر خودش را روی ویدیو قرار می‌دهد. این المان‌های برنده را، بارها و بارها در تیزرهای تبلیغاتی مختلف دیده‌اید و شاید تا به حال به آن توجه جزئی نکرده باشید.

قرار داد یک اسلوگان یا کلیدواژه به یادماندنی، می‌تواند المان برنده شما باشد. مثلا اگر جمله «کلاس کجا برم؟» را بشنوید، به صورت خودکار جواب شما به صورت خنده‌داری، «مدرسان شریف» باشد. 

با وجود این که تا به حال جوک‌های زیادی درباره این تبلیغ ساخته شده باشد، اما نمی‌توانید کتمان کنید که همین تبلیغ به خوبی المان برنده «اسلوگان» را به خوبی در خود جای داده است و به همین راحتی، شما برای همیشه این تبلیغ را در ذهن خود نگه‌میدارید؛ درست مثل «پشتم گرمه».

بعضی اوقات، برای تیزرسازی و قرار دادن المان برنده، می‌توانید مسیر راحت‌تر اما پرخرج‌تر را بروید که در خیلی از تبلیغات‌های مختلف دیده‌اید؛ در خیلی از تبلیغات تیزری، بازیگرها و سلبریتی‌های معروف حضور دارند که به راحتی می‌تواند نظر شما را به سمت خود جلب کند و به عنوان المان برنده شناخته شود.

بعضی اوقات هم شما یک اسلوگان به‌یادماندنی یا سلبریتی معروف در تیزر خود ندارید و اینجاست که سراغ یک المان برنده دیگر یعنی جلوه‌های بصری خارق‌العاده می‌روید؛ شما چشم‌های بیننده را فریب می‌دهید و تیزر خود را طوری می‌چینید، که بتوانید آن‌ها را تا آخر تیزر، نگه‌دارید.

المان برنده می‌تواند هر چیزی باشد؛ این به خلاقیت و البته بودجه شما بستگی دارد که چطور این المان برنده را پیاده‌سازی می‌کنید اما در نهایت باید سعی کنید که حتما یک المان برنده را در تیزر خود قرار دهید که بتوانید نتیجه بهتری به دست آورید.

جاده مستقیم، خستگی کمتری دارد

تیزر تبلیغاتی شما، یک فیلم سینمایی نیست که مخاطب‌ها تمام توجه‌شان را روی آن بگذارند. شما باید تصور کنید که هیچ‌کس در دنیا قصد ندارد که تیزر شما را تماشا کند و این شما هستید که با نمایش یک داستان کوتاه جذاب، قصد دارید آن‌ها را مجبور به تماشا کنید.

به همین خاطر، سعی کنید که یک جاده مستقیم به سمت انتهای تیزر خود بسازید و هر چقدر این جاده و ماجراجویی را پیچیده‌تر کنید، مخاطب شما به سرعت دنبال دسترسی برای خروج از این جاده می‌گردد و تیزر شما نتیجه نهایی که مدنظر دارید را به شما نمی‌دهد.

در ساخت تیزر تبلیغاتی، یکی از مهم‌ترین مسائل، رفتن سراغ اصل مطلب است که بدون پیچیده کردن آن، باید به استادانه‌ترین و خلاقانه‌ترین شکل ممکن این امر را انجام بدهید؛ در این صورت می‌توانید نشان دهید که شما ستاره ساخت تیزر تبلیغاتی هستید.

معرفی ابزارهای کاربردی ساخت تیزر تبلیغاتی

ابزارهای ساخت تیزر تبلیغاتی

تا به اینجا، بیشتر راجع به مراحل اولیه ساخت یک تیزر تبلیغاتی صحبت کردیم؛ اما بدون شک برای این که بتوانید تمام ایده‌های خود را به مرحله اجرا ببرید، نیاز به ابزارهایی دارید که در نهایت بتوانید به ایده‌های خود جامه عمل بپوشانید.

شاید مهم‌ترین و اولین وسیله‌ای که نیاز دارید، یک دوربین فیلم‌برداری است؛ دوربین فیلم‌برداری تمام تصاویری که در ذهن خود ساخته‌اید را می‌تواند ثبت کند تا بتوانید به خوبی روی آن مانور بدهید.

این که دوربین فیلم‌برداری شما چقدر قیمت دارد، مشخصا مساله مهمی است؛ اما در نظر داشته باشید که در دنیای شبکه‌های اجتماعی، خیلی‌ها هستند که تیزرهای تبلیغاتی مختلف را تنها با یک گوشی با دوربین خوب می‌سازند. پس نگذارید که نبودن بودجه کافی برای تهیه دوربین مناسب، جلوی خلاقیت شما را بگیرد.

چیزی که شاید بیشتر از خود دوربین اهمیت داشته باشد، یک فیلمبردار و فیلمبرداری خوب است که در نهایت بتواند تمام ایده‌هایی که در ذهن خود دارید را متوجه شده و به بهترین شکل ممکن آن را برای شما ثبت کند.

در کنار دوربین، بسته به نوع تیزری که می‌سازید، ابزارهای دیگری هم وارد پروسه ساخت تیزر تبلیغاتی شما می‌شوند؛ ابزارهایی مثل نور (سافت‌باکس، پارابولیک و …)، میکروفن (شاتگان، HF و …)، استودیوی آکوستیک، پرده سبز و استفاده از کلید کروماکی، سیستم کامپیوتری مناسب برای تدوین ویدیو و موارد دیگر.

ساخت تیزر تبلیغاتی با گوشی

شاید در ابتدا، ساخت تیزر تبلیغاتی با گوشی کار سختی به نظر برسد و حتی فکر کنید که شاید به شما، نتیجه مناسبی را ارائه ندهد؛ اما مطمئن باشید که اگر بتوانید به خوبی از گوشی هوشمند خود استفاده کنید، می‌توانید نتیجه مناسبی را دریافت کنید.

برای این که بتوانیم بهترین مثال ممکن را به شما ارائه بدهیم، توصیه می‌کنیم که حتما مراسم رونمایی از مک‌بوک‌های M3 اپل را مشاهده کنید؛ تمام این کی‌نوت و مراسم توسط یک گوشی آیفون ۱۵ پرو مکس فیلم‌برداری شده است.

البته در کنار این گوشی هوشمند، کلی ابزار مختلف مثل ربات فیلم‌برداری، نورپردازی قوی، استودیوی مناسب، میکروفن گران‌قیمت قرار گرفته است اما شما به هر حال می‌توانید جایگزین‌های در دسترس‌تر و ارزان‌قیمت‌تر را پیدا کرده و از آن استفاده کنید.

حتی با وجود اپلیکیشن‌هایی مثل Premiere Rush، inShot، CapCut و غیر هم، لازم به داشتن یک سیستم کامپیوتری قدرتمند ندارید و با استفاده از این اپلیکیشن‌ها، می‌توانید ویدیو تیزر تبلیغاتی خود را تدوین کنید.

نحوه ساخت تیزر تبلیغاتی با گوشی

سایت ساخت تیزر تبلیغاتی رایگان

ساخت تیزر تبلیغاتی در دهه پیش کار به مراتب سخت‌تری بود اما این روزها، با وجود ظهور و رشد هوش مصنوعی، امر به مراتب‌ ساده‌تری شده است. این روزها، سایت‌های هوش مصنوعی زیادی وجود دارد که با دادن سناریو و پرامپت مناسب به آن‌ها، می‌توانید یک تیزر به دست آورید.

البته شاید نتوانید به بهترین شکل ممکن، آن خروجی که به دنبالش بودید را به دست آورید، اما اگر در پرامپت‌نویسی خود ماهر باشید، در نهایت می‌توانید خروجی مدنظر خود را به دست آورید.

دنیای آینه‌های بی‌نهایت

دنیای ساخت تیزر تبلیغاتی درست مثل یک دنیایی از آینه‌های بی‌نهایت است که همه آن‌ها به سمت یکدیگر گرفته شده‌اند و اگر یک تصویر را به یکی از آینه‌ها نشان بدهید، همه آینه‌های دیگر هم آن تصویر را به نمایش می‌کشند.

شاید خیلی از تیزرهای تبلیغاتی که شما در ذهن خود دارید، در گذشته داخل یکی از این آینه‌ها قرار گرفته باشد اما اشکالی ندارد؛ در نهایت این پیاده‌سازی شما است که یک ایده را بهتر می‌کند و هر چقدر بتوانید در پیاده‌سازی خود بهتر عمل کنید، وضعیت کلی خروجی شما هم بهتر خواهد بود.

خدمات ساخت تیزر تبلیغاتی در آژانس ویدو

اگر شما نیز می‌خواهید برای کسب‌وکار خود یک تیزر تبلیغاتی جذاب بسازید، آژانس ویدو می‌تواند صفر تا صد این فرایند را از ایده تا اجرا برای شما با بهترین قیمت و کیفیت انجام دهد. برای استعلام قیمت و ساخت تیزر تبلیغاتی تنها کافی است تا در صفحه اصلی سایت روی گزینه «سفارش ویدیو» کلیک کرده و اطلاعات خود را وارد کنید تا برای جزئیات بیشتر و شروع کار با شما ارتباط برقرار کنیم.

از مطلب را خوانده اید:

فهرست مطالب

به اشتراک گذاشتن:

مطالب مرتبط

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

چگونه از پینترست عکس دانلود کنیم؟ - ویدو

آموزش دانلود عکس از پینترست

پینترست یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی است که به اشتراک‌گذاری عکس‌ها، ویدیوها، ایده‌ها و محتواهای خلاقانه از سراسر دنیا می‌پردازد. کاربران این شبکه به راحتی می‌توانند عکس‌های مورد علاقه خود

مشاهده مطلب

ثبت سفارش ویدئو

برای ثبت سفارش ویدئو میتوانید از طریق راه های زیر اقدام کنید و برای استعلام قیمت میتوانید روی دکمه استعلام قیمت بزنید.

فرم با موفقیت پر شد!!!

برای ثبت سفارش ویدئو میتوانید از طریق راه های زیر اقدام کنید و برای استعلام قیمت میتوانید روی دکمه استعلام قیمت بزنید.